mandag 12. mai 2008

Fiskeredskap , mine favoritter!

På Tunhovd er det nå kun tillat å kjøre med flate snører , dvs at rigg og all bruk av paravaner er forbudt.

De siste årene har det for min egen del gått mest i Tomic og Rapalaer i forskjellige varianter , det som ofte går igjen er at det er fargen FIRE TIGER som fisker best




Her byttes de enkle standard krokene ut med Stinger ST 41 i str 4 , noe som etter min mening sikrer en bedre kroking.




Bra baits for å komme litt ned i vannet er Tail Dancer serien fra Rapala , her finnes det mange spennende farge kombinasjoner. Bytter også ut krokene her , Rapala leverer IKKE gode kroker på sine produkter.











For å få en god dorge opplevelse så er snella og stanga vel så viktig som selve sluken , men man trenger absolutt ikke kjøpe det dyreste på markedet for å få det beste , eller?


Jeg mener i hvertfall at ett telleverk er greit å ha på snella , Daiwa leverer en meget populær sak som heter SG 47 LCA som holder meget god kvalitet i forholdt til pris , denne fåes nå til ett godt stykke under tusenlappen. Anbefalles!




Når det gjelder stenger er smaken som baken , til vanlig overflatefiske liker jeg å ha litt lengde , noen mener dette gjør opptak av fisk vanskligere, her er ikke jeg enig!

Gode stenger er Fenwick Ironhawk i klassen 25-60 gram med en lende på rundt 10 fot , og BeastMaster i samme katogori.


Har blitt en del nytt utstyr i vinter som jeg klør i fingrene etter å få testet ut , 8 juni bærer det av gårde til en ukes fiske.....gud som jeg gleder meg!

3 kommentarer:

fiskeredskap sa...

På tur nylig kom en sint kar til oss og påstår at man ikke kan fiskeredskap ankre nærmere enn 500 m fra en blåse som markerer fiskeredskap. (Vi lå på ca 400 fra hans laksenot i dette tilfellet.)
Jeg har aldri hørt om det og en rask søk på nett ga heller ikke noe om dette. Finnes det slike regler??? 728

tunhovdfiskeren sa...

Bare tull.

tunhovdfiskeren sa...

Bare tull.