fredag 20. mai 2011

Justering av motor.

Hondan på hekken har ikke vært seg selv etter at ett ubrukelig båtsenter
skrudde hele maskinen i filler etter ett druknings uhell for
ett par år siden. Har i dag montert ny Bystarter og bensinpumpe fra Boats.net
til en brøkdel av prisen her hjemme , i tillegg måtte jeg bytte oljelampen
og byttet da også termostaten. Den har gått som ei bøtte møkk etter at jeg fikk den tilbake fra "service" så i dag investerte jeg i ett synkroniseringsverktøy for å få
samkjørt forgasserene , og det trengtes virkelig. Hadde ikke vært borti den type verktøy eller operasjon før , men det var utrolig enkelt.Gjorde slik som servicemanualen til Honda forteller og det hele var over på 30 minutter. verktøyet hadde jeg altså spart inn på en gangs bruk.


Det var helt vanvittig hvor usynkrone de var , og her hadde liksom "fagfolk" gjort en god jobb , ifølge dem selv....ikke rart senteret gikk på ræva.
På bildet ser man at det begynner å nærme seg , men jeg skal koble til en gang til når jeg har bedre tid og finjustere , venter også på en turtallteller. Greit å ha det på stell! Mulig jeg også skal lage en "how to" video ang synkroniseringen , for selv var jeg meget i tvil om jeg skulle begi meg ut på det , men da var såre enkelt. regner med det er flere som tenker slik. Nå skal i hvertfall jeg synkronisere gasserene hver vår , og verktøyet kostet ikke mer enn ett par kasser pils i innkjøp. genialt.....

2 kommentarer:

Team CPT sa...

kult at du gjorde det!! da kan nok vi gjøre det selv på vår også! slipper man å sende motor`n bort!

tunhovdfiskeren sa...

Jepp når jeg fikk pris på nesten 4000 kroner for en forgasser rens med synk så måtte jeg bare teste det selv. verktøyet kostet 7-800 kroner og operasjoen er jo såre enkel....